Nasze przedszkole jest placówką realizującą założenia edukacji włączającej.
Zapewniamy wszystkim dzieciom – niezależnie od ich poziomu rozwoju psychofizycznego, zdolności i ograniczeń, uwzględniając indywidualne potrzeby – opiekę, wychowanie i edukację w środowisku lokalnym w ścisłej współpracy z rodzicami i specjalistami, którzy są niezbędni dla realizacji potrzeb dziecka, zwłaszcza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Społeczność naszego przedszkola tworzą dzieci w normie rozwojowej oraz dzieci niepełnosprawne, przede wszystkim dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i Całościowymi Zaburzeniami Rozwoju oraz rodzice, nauczyciele, specjaliści i pozostali pracownicy przedszkola.
W naszym przedszkolu realizujemy ideę wspólnego, korzystnego dla wszystkich, wychowania i edukacji dzieci niezależnie od ich stanu zdrowia, zdolności, specyficznych potrzeb i ograniczeń.

Cele

Rozwój uzdolnień
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.

System wartości
Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
Odporność emocjonalna
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek
Umiejętności społeczne
Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi; stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.

Sprawność fizyczna
Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
Nauka
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
Wartości estetyczne
Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
Zwiększanie szans
Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Diagnoza poziomu rozwoju
Zapewnienie każdemu dziecku przychodzącemu do przedszkola diagnozy poziomu rozwoju oraz jego ewentualnych specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Rozwój mowy
Intensywne wspieranie rozwoju mowy dla każdego dziecka poprzez prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki logopedycznej dla wszystkich dzieci, terapii logopedycznej dla dzieci ze zdiagnozowanymi zaburzeniami, intensywnej terapii procesów lewopółkulowych dla dzieci z autyzmem i innych tego wymagających.
Wczesna diagnoza lateralizacji
Wczesną diagnozę lateralizacji oraz wspieranie rozwoju i terapię dla dzieci z lateralizacja nieustaloną, skrzyżowaną oraz dzieci leworęcznych.

Organizacja dnia
Przedszkole zapewnia specjalistyczne zajęcia terapeutyczne; zarówno indywidualne, jak i grupowe.
Dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzymy indywidualne plany edukacyjno-terapeutyczne opracowywane przez psychologów, pedagogów specjalnych i logopedów mające na względzie całościowy rozwój dziecka z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy.
Dla dzieci, których rozwój przebiega harmonijnie, stwarzamy optymalne warunki do stymulacji prawidłowego rozwoju oraz zdobywania nowych doświadczeń i poszerzania umiejętności.

Rozkład dnia
7:00 – 8:30
Przychodzenie dzieci do przedszkola. Inspirowane przez nauczyciela zabawy wspierające rozwój dziecka, zajęcia w małych grupach i zespołach, zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, zabawy integracyjne, konstrukcyjno-manipulacyjne, gry dydaktyczne. Twórcza aktywność dzieci.
8:30 – 9:00
Powitanie.
I śniadanie i czynności higieniczne.
9:00 – 10:00
Zajęcia dydaktyczne realizowane według założeń podstawy programowej oraz przyjętego programu wychowania przedszkolnego (rozwijanie różnorodnej aktywności dziecięcej: plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej).
10:00 – 10:45
Wyjście do parku lub na boisko/plac zabaw. Zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci.
10:45 – 11:00
II śniadanie i czynności higieniczne.
11:00 – 12:30
Zabawy i zajęcia dostosowane do możliwości rozwojowych i wiekowych dziecka z wykorzystaniem elementów różnorodnych metod. Indywidualne lub grupowe zajęcia utrwalające treści z podstawy programowej (opisane poniżej).
12:30 – 13:00
Obiad i czynności higieniczne.
13:00 – 15:00
Odpoczynek/ zajęcia indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym lub wspomagającym prawidłowy rozwój dziecka (opisane poniżej).
15:00 – 15:30
Podwieczorek i czynności higieniczne.
15:30 – 17:00
Rozchodzenie się dzieci do domu. Zajęcia indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym lub wspomagającym prawidłowy rozwój dziecka (zajęcia i gry stolikowe, zabawy inspirowane przez dzieci, słuchanie bajek).

Wykaz zajęć
Wykaz zajęć indywidualnych i grupowych o charakterze terapeutycznym lub wspomagającym prawidłowy rozwój dziecka:
- Profilaktyka i terapia logopedyczna,
- Integracja sensoryczna,
- Terapia ręki,
- Zajęcia polisensoryczne,
- Metoda Knillów – Programy Aktywności-Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja,
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Dogoterapia,
- Rytmika z elementami tańca,
- Gimnastyka korekcyjna,
- Zajęcia plastyczne i teatralno-ruchowe,
- Wczesna nauka czytania metodą sylabową prof. J. Cieszyńskiej,
- Zajęcia o charakterze terapeutycznym dla dzieci z ryzykiem dysleksji, z opóźnionym rozwojem mowy, z nieustaloną lateralizacją, z dyspraksją, dzieci leworęcznych, dzieci z zaburzeniami emocjonalnym,
- Zajęcia kulinarne uwzględniające kształtowanie właściwego podejścia do odżywiania i zdrowego stylu życia,
- Zajęcia z eksperymentami „Przedszkolak-Odkrywca-Geniusz”,
- Język angielski (zgodnie z rozporządzeniem MEN),
- WWR (Wczesne Wspomaganie Rozwoju),
- Elementy Metody Krakowskiej
- Stymulacja funkcji poznawczych
- Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania
- Programowanie języka
- Fizjoterapia
- Metody wspomagające komunikację (AAC)
- Elementy Logorytmiki i Metody Werbo – tonalnej
- Metoda Knillów – Program aktywności – Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja
- Terapia Ręki
- Terapia funkcji motorycznych: zajęcia manualne, ruchowe i polisensoryczne
- Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych w oparciu o program Agnieszki Bali
- Terapia funkcji słuchowych: programy słuchowe, wychowanie słuchowe
- Terapia funkcji wzrokowych
- Kształtowanie umiejętności społecznych: Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
- Ruch Rozwijający wg Weroniki Sherborne
- Elementy Metody Dobrego Startu
- Muzykoterapia – mobilna rekreacja muzyczna, kreatywna metoda Nordoff – Robins
- Masaż Shantala
* dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zajęcia indywidualne (terapeutyczne) odbywają się również dodatkowo w innych godzinach w ciągu dnia.

Uroczystości
Każdego dnia dzieci poświęcają wiele energii, żeby odkrywać świat i zdobywać nowe doświadczenia. Dlatego po wytężonej pracy musi przyjść czas na odpoczynek i świętowanie! W Przedszkolu Miś będziemy organizować imprezy dla Przedszkolaków i ich rodzin:
Pasowanie na przedszkolaka
Dzień Babci i Dziadka
Andrzejki
Bal karnawałowy
Mikołaj
Wielkanoc
Bal karnawałowy
Wigilia przedszkolna
Walentynki
Dzień Dziecka
Zakończenie roku przedszkolnego
Ponadto imprezy urodzinowe, Dzień Ziemi, Dzień książki, Dzień Piosenki i wiele innych uroczystości związanych z tradycją i kalendarzem.
Dowiedz się więcej